Löfvens personliga varumärke balanserar mellan framgång och fall

Igår skrev gästbloggaren Johanna om ett oroligt Sverige. Det är inte det enda som är oroligt. Åtminstone har S-ledaren Stefan Löfven all anledning att fundera över framtiden för sitt personliga varumärke. För det står precis och väger mellan framgång och fritt fall.

Nu tror jag inte för en sekund att Löfven ägnar ens en tanke åt sitt varumärke. Han har viktigare saker för sig. Men faktum är att det som sker de här dagarna kommer att påverka bilden av Löfven för lång tid framöver, förmodligen åratal. Ja, kanske resten av hans liv. Det låter dramatiskt, men jag ska förklara:

Om Stefan Löfven nu lyckas bilda regering och så småningom få igenom sin budget utan alltför stora eftergifter åt Vänsterpartiet, ja då kommer han sannolikt att bli känd som ”mästerförhandlaren Löfven”. Historier kommer att berättas om hur han lärde sig förhandla genom åratal av träning inom fackförbunden. Och strategerna kommer att elda på denna historia så mycket de bara kan. Åtminstone bör de göra det. Ett litet tips bara.

Om han däremot misslyckas kommer det med stor sannolikhet att förfölja honom genom hela hans politiska gärning. Och motståndarna kommer att elda på bilden av hur oerfaren Löfven är som inte har någon riksdagserfarenhet. Åtminstone bör de göra det. Ett litet tips bara.

Eller bör de verkligen göra det? För regeringsalternativet har just tackat för sig. Reinfeldt och Borg har förekommit belackarna och hoppat av innan någon hunnit uttala kravet. Förmodligen ett mycket medvetet val, det är nämligen bra för deras personliga varumärken. Och till skillnad från Löfven tror jag att de båda herrarna var mycket medvetna om just detta.

/Göran

Ps. Har ni läst att Reinfeldt inte går att få tag på efter valnatten. ”Ingen” vet var han befinner sig. Ju längre han håller sig borta, desto större chans att lägga grunden till rena mytbildningen. Som sagt, de där herrarna vet vad de gör.