Hur mycket klarar Coca Colas varumärke?

Såg ni nyheten om att Coca Cola ska börja sälja mjölk? Och inte vilken mjölk som helst från närmsta gamla ko, utan en alldeles speciell kolsyrad mjölk ska det bli.

Den tillsatta kolsyran ska tydligen göra så att de kan ta ut det dubbla priset jämfört med vanlig mjölk. Kan de verkligen lyckas med det här? Tja, nog är det en vågad satsning, men om de lyckas så beror det på varumärket. Coca Cola är så starkt att många skulle bli nyfikna och prova på den nya produkten bara för att de står bakom. Jag skulle det, hur otäckt det än låter med kolsyrad mjölk.

Men det finns också en stor fara i en lansering av det här slaget. Coca Cola riskerar att urholka varumärket, att göra det svagare helt enkelt. Hur man ska resonera i sådana här fall skrev jag faktiskt mitt examensarbete om på universitetet (för hemskt länge sedan). Kort sagt så kan man utvidga varumärket väldigt långt så länge kärnvärdena (det varumärket står för, en del kallar det varumärkets ”löfte”) är gemensamma för de gamla och de nya produkterna. I det här fallet är jag mycket tveksam, men det ska bli kul att se hur de lyckas.

Kolsyrad mjölk till dubbla priset… är Coca Cola skvatt galna eller geniala? Vad tycker du? Kommentera gärna här nedanför.

/Göran – funderar nu på att lansera pepparkaksmjölk såhär framåt advent. Därefter tänker jag mig en större lansering av äkta svensk glöggmjölk.