Sommar med Facebook

Nu tar många semester (om man inte redan gjort det) och Instagram fylls på med bruna fotbilder från strandens lata dagar. Visst blir det då lätt att tro att allt vad kommunikation och PR också kan läggas på hyllan? Tyvärr inte.

Min generation är vana vid att hela tiden ha tillgång till information. Vi vill bli uppdaterade med det senaste och vi fortsätter kolla våra Facebookflöden som förr – om inte mer – även på sommaren. Då de flesta företag dessutom minskar sin verksamhet under sommartiden blir det lättare att ta sig igenom bruset – att fortsätta vara aktiv i sin kommunikation också på sommaren kan alltså bli en vinnande strategi.

Ett enkelt sätt att göra detta på är genom Facebook. Många har en Facebookapp på sin telefon och Facebook når breda grupper av människor. Facebook blir dessutom ett optimalt medium under sommarledigheten just för att det är så personligt – men glöm inte bort ditt syfte!

För att inte riskera att bli klassad som spam är det viktigt att leverera genomtänkta inlägg som är aktuella för just dina följare. Studera de som vågar ha en öppen profil, analysera dina konkurrenter och fråga dina följare vad just de vill se mer av under sommaren. Har du en modetidning kanske det är heta strandtips, äger du en glassbar kanske det snarare handlar om att berätta om sommarens smaker och engagera följarna i att rösta fram sommarens mest älskade smak.

Arrangagerar du en tävling på Facebook, glöm dock inte för all del att följa Facebooks tävlingsregler. Du hittar dem här:

https://www.facebook.com/page_guidelines.php

https://www.facebook.com/business/news/page-promotions-terms

 

/Johanna Järvstråt