Det första du bör göra är att fundera över varför du vill börja med Instagram och om det är rätt kanal för dig och ditt företag. Har du tiden till att göra något bra och finns din målgrupp på Instagram? Även om Instagram växer och fler använder det i marknadsföringssyfte (hela 10 % fler än förra året, enligt Socialmediaexaminer.com årliga rapport 2017), är inte alla på Instagram – och alla bör inte heller vara det.

 

I Sverige kan man generellt säga att det är fler ungdomar som är aktiva än äldre, även om kanalen har börjat krypa uppåt i åldrarna. Är din målgrupp pensionärer kanske du med andra ord inte får lika stor exponering på just Instagram och då är det ingen mening med att lägga ner dyrbar tid på just den plattformen. Å andra sidan kan en målgrupp inom den yngre populationen ge dig större förutsättningar här än på till exempel Facebook, där fler och fler yngre blir mer passiva användare.

 

Alltså; befinn dig där din målgrupp är

 

Förutom ålder (som är en av många faktorer som bör finnas med i en målgruppsanalys) behöver du känna din målgrupps passioner och intressen, veta hur dess sociala beteende är på internet, vad de gillar och vad de inte gillar. Kolla gärna på andra profiler från din bransch och studera deras följare. Vilka hashtags* verkar de följa och använda? Vilken typ av innehåll finner de intressant?

 

*Osäker på hashtags? Gå vår hashtagskola som vi publicerade i mars 2015. Den finner du om du klickar på nyhetsarkiv som du finner längst ner i listen till höger