#bloggen #PR #donuts #affärsliv #hashtag…

…eller vänta lite nu, är bloggen rätt forum för hashtags?

Självklart inte. Blogginlägg kan visserligen på slutet eller i html-koden innefatta vissa, på många sätt liknande, taggar – men roligare än så blir det inte på bloggen i hashtagväg. Ändå har gränserna i kommunikationen i de olika sociala nätverken suddats ut allt mer. Twitter och Instagram kan kopplas till Facebook och Facebook har således själva försökt införa en funktion med de populära hashtagsen (uttalas häääshtäääg om man ska vara ung och cool som mig), men som ändå inte helt slagit igenom.

Hashtags är, för de som inte vet, det som titeln bestod av; kategorier, eller nyckelord om vad inlägget handlar om, för att segmentera uppdateringen och bättre nå ut till relevanta intressenter. Twitter och Instagram är de kanaler som flitigast använt sig av detta, men nu börjar alltså fler kanaler gotta sig i de många fördelarna med hashtags.

Att gränserna suddas ut på det här sättet borde således göra det lättare att anpassa kommunikationen i de olika sociala medierna, men det är snarare så att det komplicerar kommunikationen för ett otränat öga.

För det första försvåras de sociala koderna; de blir mer hårfina när skillnaderna mellan kanalerna blir luddigare. Det krävs mycket lite för att du ska ha gått från ett klockrent Twitter-inlägg till en förvirrande uppdatering som förlorar en del av sin funktion.

För det andra blir det svårare att få kontroll över spridningen på inläggen. Inte för att man haft så mycket kontroll tidigare, men det har i alla fall varit lättare att förutspå och följa upp inläggens genomslag. Men om någon delar inlägget och det automatiskt läggs upp i flera kanaler samtidigt blir det svårare att se vilka som faktiskt blir nådda om man inte installerat ett speciellt program för detta.

Men lugn, det finns fortfarande distinkta skillnader, som illustreras av bilden nedan.

social-media-explained

 

Och bara för att lugna er ytterligare kommer dessa skillnader och hashtags gås igenom mer utförligt även i kommande inlägg. Ingen anledning till panik, alltså.

/Johanna Järvstråt