Glögg, knäck och ett stycke spökhus

Bildkälla: Prylkoll.se 

”Boka julbord”, lyder rubriken i mailutskicket. ”Nu är det jul igen”, hör jag någon säga på ett kafé. Långsamt men säkert tas julskyltningen fram och julkonserterna har börjat sälja sina biljetter. Allt detta, medan jag febrilt planerar min Halloweenkostym till årets maskerad.

Försäljningen måste börja i tid. Människor är vanedjur och företag kämpar med att både förstärka våra vanor och att försöka vinna nya kunder. Att övertyga tar tid, så kanske är det inte så konstigt att Halloween, som inte blivit sådan stor tradition i Sverige, hamnar i skuggan av nästkommande högtid.

Men att leverera budskap handlar inte bara om förberedelse, det handlar också om mottaglighet. Ett budskap når inte fram om ingen är mottaglig för det. Företagen har visserligen redan planerat för julen, men har deras kunder och målgrupp ens börjat tänka på att planera julstöket? Är de intresserade av julbaktips i oktober, julklappinslagning när de handlar spindelväv till ett spökhus för barnen eller snöskottning när de krattar höstlöv i trädgården? För om inte så kommer suckarna att komma vid julskyltningen, de hånfulla skämten om jultidningsförsäljningen kommer därefter och likaså de reklamtrötta ögonen när matkupongerna om julmust dimper ner i brevlådan. När väl julen kommer är vi så trötta på den att julshoppingen känns som ett måste snarare än som något roligt och spännande.

Det är därför min övertygelse att timing is everything. En kommunikationsplan bygger mycket på att just hitta rätt tidpunkt för rätt aktivitet och rätt målgrupp, vilket i sin tur har som syfte att effektivisera budskapet och öka dess slagkraftighet.

Så nej, jag är inte redo för att boka julbord. Nej, det är inte jul igen och snälla, ge mig en rabattkupong på läskiga linser istället för rabatterade tomtemössor.

/Johanna Järvstråt