Instagram och dess filter

Ett konto på Instagram innebär inte bara distribuering av bilder och budskap som delas med hjälp av en hashtag, utan det innebär också en möjlighet till att redigera bilderna på ett snyggt sätt.

Med en mängd olika färgfilter är det lätt att gå crazy och leka med kontraster, färgnyanser och exponering (beskrivs enklast som mängden ljus i bilden), utan en tanke på vad de kommunicerar. Men för att använda Instagrams filter på ett effektivt sätt måste de samverka med budskapet du vill förmedla och då handlar det inte alltid om att välja det mest estetiskt tilltalande filtret.

Men en sak i taget… Vad är egentligen ett filter?

Ett filter på Instagram syftar till de olika färglagren som du kan applicera på din bild. Dessa har olika ljus, färgtoner och skuggningar från början. Genom att klicka på ett filter appliceras det på bilden och om du klickar två gånger på filtret kan du välja vilken opacitet filtret ska ha, där 0 betyder inget filter och 100 betyder full effekt av filtret. Förutom detta kan du även justera saker som ljus, skuggor och fokus genom att använda menyknapparna ovanför filterraden.

Men innan du börjar gotta ner dig i dessa kreativa detaljer är det viktigt att du har en klar bild av vad du vill förmedla framför dig. Är det ett varmt, kyligt, skrämmande eller kärleksfullt budskap? Ska det inge professionalism, kreativitet eller ska bilden återge den hårda, kalla verkligheten? Beroende på vilken känsla du vill skapa med bilden bör du välja olika filter. Exempelvis kan ett varmt filter med ett ljust fokus, som till exempel Mayfair, vara en god idé om du vill förstärka bilden av en varm, trygg och solig miljö, medan ett filter med mörk grundton och starka skuggor, som exempelvis Brannan, fungerar bättre för uppseendeväckande och lite råare budskap. Generellt sett uppfattas nämligen ljusare och varmare filter i en mer positiv bemärkelse än mörka med hög kontrast. Självklart kan det dock finnas fördelar i att göra tvärtemot vad hjärnan är van vid för att skapa eftertanke, men huvudsaken är att du är medveten om budskapet och färgernas roll i den visuella kommunikationen.

/Johanna Järvstråt

I nästa inlägg: Konsten att formulera ett budskap på mindre än 140 tecken.