Veckans Almedalsprofil

Av Johanna Järvstråt


Tre veckor kvar till Almedalen och tre spännande Almedalsprofiler i Erichs Communications egen följetång om Almedalen. Först ut är Magdalena Green, ansvarig för digitala och sociala medier på Tekniska verken.

– Magdalena, varför kommer Tekniska verken befinna sig i Almedalen i år?
– Vi är engagerade i flertalet seminarier, där vi även ibland själva står som föreläsare. Exempelvis är vi en del av Regional Energis och Energispektrums satsningar. I Almedalen finns det många, för oss, aktuella frågor som tas upp som vi vill kunna driva, bemöta och påverka. Ett sätt för oss att göra detta på är att, förutom själva aktivt delta i diskussioner, även vara med och arrangera temamiddagar där vi bjuder in personer och diskuterar relevanta frågor för branschen.

Tekniska verken har varit en del i Regional Energi under flera år, förra året var exempelvis vattenkraften en av de stora diksussionerna. Vilka är förväntningarna i år?
– Förväntningarna är stora. I år kommer vi att ha fokus på tre huvudämnen under Regional Energi; cirkulär ekonomi, framtidens infrastruktur och vattenkraftens roll i samhället. Under Almedalen diskuteras många ämnen som berör vår bransch och därmed samhällets miljö och vår vardag.

Slutligen, har du något tips till andra företag som också kommer eller vill delta under Almedalen?
– Se till att vara rejält förberedda och studera Almedalsprogrammet, deras app är perfekt att använda för att planera upp sin tid där. Det är viktigt att vara på plats där just era frågor diskuteras, liksom det är av största vikt att ha järnkoll på var det egna företaget står i alla relevanta ämnesområden.