Say cheese – så blir du framgångsrik på Instagram, del 2

9 december, 2017

Nedan också publicerat på ” PR-Bloggen ” på Affarsliv.com


Nu vet du förhoppningsvis vad din målgrupp gillar och då är det dags att bygga ett innehåll utifrån det som skapar värde för dina intressenter. Här blir – förutom ett väl genomtänkt innehåll – planering, en bra kamera och ett vettigt bildredigeringsprogram A och O för att få ett snyggt flöde som lockar besökare.

PR-Bloggen

Den viktigaste nyckeln av de tre är planering. Tar du bilder på måfå kommer ditt flöde att se spretigt ut och inte ge ett särskilt professionellt eller genomtänkt intryck. En bra tumregel här är att låta flera färger komma igen och ha sektioner av 9 bilder som har samma ton; bestäm ett tema och gör ett schema för när bilderna ska komma upp.

För att uppnå detta behöver du även fundera över ljussättning, bakgrund och detaljer. Ett smidigt sätt att få bilderna att bli mer lika varandra är också att applicera samma filter, men i olika grad, på alla bilder. För att justera graden av filter klickar du två gånger på filtret du vill ha och drar därefter markören åt höger för fullt filter och åt vänster för mindre.

Samtidigt behöver du ha en god variation i bilderna. Samhörigheten får du i färgerna; men för att liva upp flödet kan det vara bra med både närbilder, bilder tagna från längre håll, bilder där det händer mycket och bilder som är mer enkla. Lek med kreativiteten här och testa dig fram.

PR-Bloggen

Nästa steg blir en bra kamera. Du vill ha en kamera som tar skarpa bilder i RAW-format, som klarar redigering utan att tappa alltför mycket information och kvalitet – här räcker tyvärr inte en mobilkamera särskilt långt.

Slutligen kommer du behöva ha ett vettigt bildredigeringsprogram. Här är det lätt att bli dumsnål – men jag skulle rekommendera er att inte vara det. Läs på om programmen på marknaden, tänk igenom dina behov och vilka funktioner du kommer behöva och lär dig navigera i programmet. Det är det här programmet som tar dina bilder från okej till wowza.

Alltså – planera dina bilder om 9, ha färg och detaljer i åtanke, använd en bra kamera som inte kompromissar med kvalitet och lägg tid på redigering. Ditt flöde blir ditt ansikte utåt mot Instagramvärlden, det första dina potentiella följare ser – då är det värt att lägga ner tid.

/Johanna Järvstråt

I nästa avslutande inlägg; när är det bäst att lägga upp och hur får du aktivitet i flödet?

Aktuellt

Say cheese – så blir du framgångsrik på Instagram, del 2
1 december, 2017
Like it or not – så blir du framgångsrik på Instagram, del 1
7 augusti, 2017
Terrorhoten berör både företag och personer
12 april, 2017
Näringslivsminister Mikael Damberg
1 februari, 2017
Sachsenhausen, SAS och minnesdagen för Förintelsens offer
21 november, 2016
Konsten att spegla
29 oktober, 2016
En enda stor cirkus
Nyhetsarkiv